Sportvoeding, voor optimale sportprestaties

Sportvoeding, voor optimale sportprestaties

Als sporter zijnde ben je vaak druk bezig met je lichaam in topvorm houden. Dit doe je door een
uitgekiend trainingsschema te hebben, waarbij al je spiergroepen aan bod komen en waarmee jouw
lichaam optimaal getraind wordt in de soort workout waarin je gespecialiseerd bent. Of dit nou
duursport of krachtsport is, het is van groot belang om een schema bij te houden met je oefeningen
en trainingen.

Maar wat men nog we eens wil vergeten, is dat naast je lichaam gezond houden door goede
trainingsschema’s, het misschien nog wel belangrijker is om je lichaam in topvorm te houden door
middel van goede voeding. Voedsel is de motor van je lichaam, hier haal je al je energie uit en het
herstelt de schade die je lichaam is opgelopen tijdens het sporten. Het is dus onmogelijk om een
topsporter te zijn, zonder dat je op je voedselpatroon let.

Let op je voeding
Betekent dit dat je elke dag 3 kroppen sla moet eten om gezond bezig te zijn? Nee, gelukkig niet. Elk
persoon is anders en iedere sporter heeft dan ook andere behoeftes. Over het algemeen zijn in ieder
eiwitten belangrijk, deze helpen met het behouden van je spieren en herstellen spierschade die is
opgedaan tijdens een intensieve workout. Nu hangt het dus van het individu af hoeveel eiwit die
nodig heeft. Soms is het lastig om te berekenen hoeveel eiwitten een product nou precies bevat, als
je een glas melkt pakt moet je helemaal gaan uitrekenen hoeveel eiwitten er dan uiteindelijk in
zitten.

 

 

Dat kan veel makkelijker, namelijk met behulp van sportvoeding. Het zit eigenlijk al in de naam,
sportvoeding is eten en drinken dat je gebruikt als hulpmiddel bij het sporten. Eigenlijk is een betere
benaming sportsupplementen. Het zijn extra toevoegingen die je naast je normale maaltijden
inneemt om je lichaam te helpen. Het zijn dus beslist geen vervangers voor je dagelijkse maaltijden!
Sportvoeding is beschikbaar in veel verschillende soorten en maten. De meest bekende vormen zijn
repen en shakes. Het is sowieso al handig dat hier duidelijk op vermeld staat hoeveel voedingsstoffen
deze producten bevatten. Je weet in één oogopslag hoeveel eiwit je binnenkrijgt. Ook zijn ze
makkelijk mee te nemen. Een sportvoeding reep stop je zo in je rugtas op weg naar de sportschool.
Shakes zijn ook heel praktisch. Je koopt deze meestal in poedervorm, door het poeder aan te
mengen met water of melk krijg je een lekkere shake die ook nog eens je lichaam voorziet van extra
nutriënten.